کسب رتبه بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / 12 چالش در کشور وجود دارد.

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه های مالکیت فکری رتبه اول جهان را دارد، اما وجود فناوری وارداتی و ضعف ساختاری به دلیل 12 چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، شکاف فنی عمیق بین ایران و کشورهای توسعه یافته و اتکا به صنایع داخلی اقتصاد کشور به دلیل عدم استفاده از نوآوری ها در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در دو قرن گذشته تغییرات تکنولوژیکی، تغییرات زیادی در زندگی بشر، بزرگ و کوچک، دیده شده است. زیرا این نوآوری ها زندگی مردم را بهبود بخشیده و در عین حال تغییرات غیرمنتظره ای را در کیفیت زندگی انسان به وجود آورده است.

تسریع در توسعه سریع فناوری و استفاده از آن برای حل چالش های جهانی، روندی قوی در دنیای امروز است و بدیهی است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساختی ضروری در حوزه نوآوری و فناوری، نقشی بی بدیل در این زمینه ایفا می کند.

آگاهی از نیاز سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به حادثه ای در سال 1873 برمی گردد. امسال نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی نوآوری در وین برپا شد و اکثر مهمانان به دلیل ترس از سرقت مالکیت معنوی و عدم تدابیر بین المللی برای حمایت از کارشان در این مراسم شرکت نکردند. با این رویداد با تلاش کارشناسان، 10 سال بعد، کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت فکری برای اولین بار در سال 1883 تأسیس شد و کشورهای عضو یک اداره بین المللی برای دستیابی به اهداف مربوطه ایجاد کردند.

این اقدامات با تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 دنبال شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، افراد از منافع مادی و معنوی ناشی از خلاقیت های علمی، ادبی و هنری محافظت می شوند و حقوق مالکیت معنوی مانند سایر حقوق مالکیت مشمول اراده تجاری و کپی رایت است. سود حاصل از کار یا سرمایه آنها.

ادامه این تلاش ها منجر به اعلام مالکیت معنوی این چهره ها می شود که طی آن کشورها بر اساس تعداد ثبت اختراع، علائم تجاری و سایر انواع مالکیت معنوی رتبه بندی می شوند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که بر فعالیت‌ها و فرآورده‌های فکری، خلاقیت و ابتکار حاکم است و در این زمینه، یک سری حقوق فیزیکی محدود به زمان و حقوق دائمی مالکیت فکری به پدیدآورنده آن اعطا می‌شود. از دیدگاه مدیریت مالی اموال به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شود.

گزارش شاخص مالکیت فکری گزارشی سالانه است که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و به گفته بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که کشورها برای پیگیری و شناسایی آمار منتشر شده در این گزارش در نظر گرفته‌اند. این شاخص ها چالش ها و ضعف های خاص خود را دارند و بر این اساس سعی می کنند در رتبه بندی سال آینده به جایگاه بعدی صعود کنند.

شاخص مالکیت معنوی شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گونه‌های گیاهی» و «نشانه‌های جغرافیایی» بر اساس تحلیل 180 کشور و دفاتر ملی و حوزه‌های مالکیت معنوی خواهد بود. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه رهبر جهانی در مالکیت معنوی هستند و برنامه هایی برای حوزه های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طراحی صنعتی و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین در رتبه اول قرار دارد. قدرت جهان.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اکتشاف ایرانیان در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی با اشاره به جزئیات گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت فکری 2021، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران رتبه بیست و یکم ثبت اختراع، رتبه سوم در علائم تجاری و طراحی صنعتی شامل اپلیکیشن ها و دستگاه های نوآورانه را دارد. ایران رتبه یازدهم جهان را در مالکیت معنوی دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی با اشاره به جایگاه جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در سال های اخیر با 541 هزار و 750 ثبت علامت تجاری در رتبه سوم جهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این رتبه‌بندی شامل تعداد درخواست‌های علامت تجاری تمام شرکت‌های ایرانی است، افزود: این شاخص شامل هر برند و محصولات تولیدی مانند عروسک‌ها یا محصولاتی است که برای اولین بار توسط شرکت‌ها تولید می‌شود.

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست در رتبه اول جهان قرار دارد. چین بیشترین رشد جهانی را در ثبت علائم تجاری دارد و این تعداد نشان دهنده بیشترین تعداد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین اولین کشوری است که تعداد زیادی علامت تجاری را در دفاتر ملی و بین المللی به ثبت رسانده است.

وی ثبت علامت تجاری را عامل موفقیت این استارت آپ برشمرد و خاطرنشان کرد: آمریکا با 780 هزار علامت تجاری رتبه دوم را در شاخص ثبت علامت تجاری دارد و پس از آن ایران قرار دارد.

محمدی کوشکی با رتبه چهارم اداره ثبت اختراعات اروپا، با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار گرفت و افزود: در مجموع در سال 2020 درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد افزایش یافته است. و در این شاخص رشد ایران 19/1 درصد است.

به گفته وی، ایران در سال 2019، 554 هزار و 925 علامت ثبت کرده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و افزود: 2.17 میلیون درخواست برای ثبت علامت تجاری در سراسر جهان وجود دارد که چین در صدر فهرست قرار دارد.

کسب رتبه بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / 12 چالش در کشور وجود دارد.

ایران با مجموع سه شاخص (علائم تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی) رتبه سوم ثبت علائم تجاری و یازدهم جهان در ثبت طرح های صنعتی، ایران رتبه هشتم جهان و چین و آمریکا را به خود اختصاص داده است. آلمان و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متأسفانه این شاخص اطلاعاتی در مورد ایران ارائه نمی دهد، اما ایران گونه های گیاهی زیادی دارد، بنابراین گیاهان و گل های زیادی در کشور وجود دارد که فقط در ایران یافت می شوند. ما با شناسایی گونه های گیاهی قادر به استخراج دارو هستیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

جایگاه ایران در شاخص تولید مالکیت فکری از نظر تولید ناخالص داخلی

رئیس تیم ثبت اختراعات ایران گفت: بر اساس شاخص «تولید ناخالص داخلی دانشگاه ها»، ایران یکی از 10 کشور دارای بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم است. کشورهای در این شاخص به شرح زیر رتبه بندی شده اند.

کسب رتبه بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / 12 چالش در کشور وجود دارد.

در صنعت IT که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران رتبه 50 را در جهان دارد اما از نظر نوآوری در کسب و کار و محصولات فناوری IT رتبه دهم را دارد. این امر نشان می دهد ایران در نوآوری و خلاقیت از میانگین جهانی بالاتر است، اما این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

محمدی با اشاره به عدم استفاده صحیح از این نوآوری ها و فناوری ها در صنعت، می گوید: ایران از نظر مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد، اما حتی پس از این رتبه بالا هم وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. یکی از راهکارهای موجود در این زمینه، فهرست اختراعات در زمینه های مختلف است و از سوی دیگر، هر یک از این اختراعات برای استفاده در صنایع مرتبط نیاز به ارجاع دارند.

چالش های نظام مالکیت فکری کشور به شرح زیر است.

ردیف چالش های پیش روی کشور در مالکیت معنوی
1 کیفیت پایین ارزیابی و ممیزی درخواست های ثبت مالکیت فکری
2 پیگرد قانونی و مشکل در پیگرد قانونی برای نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین مالکیت معنوی موجود
4 آموزش و مهارت ناکافی در ساختار اجرایی حقوق مالکیت فکری
5 عدم آگاهی استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و …)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت معنوی و انتقال حق الامتیاز در سراسر کشور
7 رقابت کمتر در بازار مالکیت فکری در ایران
8 به جای تلقی رویکردهای حقوقی و قضایی به موضوعات مالکیت فکری در ایران به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
9 استقلال بخش قابل توجهی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (قوه مجریه و قضاییه)
10 وجود شکاف عمیق فناوری بین ایران و کشورهای پیشرفته و وابستگی صنایع داخلی به فناوری وارداتی
11 وجود ضعف های ساختاری به ویژه ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت
12 ناتوانی بخش خصوصی در انجام تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام/

[ad_2]
https://www.isna.ir/

مطلب پیشنهادی

تفاوت لیبل گلاسه با سایر لیبل ها Copy (9)

��������� �ǁ ����� ���� ����� �ǁ ���� ����� ������ ����� ������ �� �� ���� ����. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *