شخصیت خوب برای کودکان: چگونه فروتنی را به فرزندان خود بیاموزیم؟

روش های آموزش فروتنی به کودکان, اهمیت آموزش فروتنی به کودکان, آموزش فروتن بودن به کودکان

اهمیت آموزش فروتنی به کودکان

 

راهکارهای ساده و مفید برای آموزش فروتنی به کودکان 

خانواده ها و پدر و مادرها در زندگی و رفتار کودکان نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی دارند. والدین باید الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان خود باشند. یکی از ویژگی‌هایی که والدین باید به کودک خود آموزش دهند فروتنی است ، فروتنی به معنی تواضع، افتادگی و … است که یکی از شخصیت‌های پسندیده در جامعه امروز فروتنی است.

فروتنی و تواضع

همانطور که گفتیم فروتنی یک ویژگی و شخصیت پسندیده در جامعه است. در ادامه مطلب دلایلی که والدین باید به کودک فروتنی را آموزش بدهند برای شما بازگو می کنیم.

 

چرا باید به کودکان فروتنی را آموزش داد؟

کودکانی که فروتنی را آموزش دیده اند در تعامل و ایجاد ارتباط با دیگران بسیار حساس هستند و این موضوع می‌تواند به ایجاد روابط سالم و پایدار به او کمک کند و نگرانی والدین را از بین ببرد.

فروتنی باعث می شود که کودکان همواره به دنبال یادگیری از دیگران باشند و رشد فکری و شخصی کودک را افزایش دهد.

بسیاری از کودکان تمایلی به گوش کردن حرف های دیگران ندارند و فروتنی باعث می شود که کودک حرف های دیگران را بشنود و به آنها توجه کند.

 

 اعتماد به نفس از ویژگی هایی است که هر فرد می‌تواند داشته باشد. فروتنی در کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود و همچنین کودک می‌تواند برداشت مناسبی از شرایط و موقعیت ها داشته باشد. کودکانی که فروتنی را آموزش دیده باشند در دید و نظر دیگران محترم و مودب به نظر می رسند.

 

قدردانی کردن یکی از ویژگی هایی است که فروتنی سبب آن است. کودکان با آموزش فروتنی همواره یاد می‌گیرند که قدردانی کنند و همیشه سپاسگزار باشند و برای هر آنچه که دارند ارزش قائل شود.

 

 فروتنی کودکان, فروتن بودن کودکان, آموزش فروتنی و تواضع

آموزش فروتنی به کودک کمک می‌کند که از تکبر و مغرور بودن زیاد دست بکشد

 

فروتنی بر روی ذهن کودکان تأثیر مثبتی می گذارد و باعث ایجاد خلاقیت، ایده های متفاوت و همچنین کنجکاوی می شود و کودکان می توانند خیلی سریع با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند و آن را کشف کنند.

 

فروتنی به کودک کمک می‌کند که از تکبر و مغرور بودن زیاد دست بکشد و در حالت تعادل باشد. این در حالی است که در دنیای دیجیتالی و مدرن امروز بسیاری از کودکان تکبر و ادعاهای پوشالی دارند.

 

فروتنی به کودکان کمک می کند که نسبت به دیگران شادتر زندگی کنند. به دانش و توانایی های خود همچنین عشق و علاقه دیگران نسبت به خود اطمینان کامل دارند.

 

انسان های فروتن برای کمک به دیگران همیشه آماده هستند. در کودکان نیز فروتنی باعث می شود که همیشه برای کمک به دیگران آماده باشند و انگیزه آنها برای تبدیل شدن به انسان خوب بیشتر شود.

 

حال سوالی که برای والدین پیش می‌آید این است که چگونه فروتنی را به کودکان آموزش دهیم ما اینجا بر این شدیم تا به شما نحوه ی آموزش فروتنی به کودکان را آموزش دهیم. پس با دقت در ادامه ی مطالب با ما باشید.

فروتنی به معنی تواضع ،افتادگی، گذشت و … است. انسان فروتن باید دیگران را در نظر بگیرد اما این به معنی دست کم گرفتن یا فراموش کردن خودتان نیست بلکه باید هم خود و هم دیگران را در نظر داشته باشید.

 

روش های آموزش فروتنی به کودکان

الگوی رفتاری باشید

کودکان بسیار به اطراف واطرافیان توجه می کنند پس باید با رفتار درست و مدلسازی برای کودک به او فروتنی را آموزش دهید. والدین باید فروتنی را در شیوه زندگی خود مدلسازی کنند و آن را به عنوان نمونه شخصیتی به کودکان آموزش ندهند. دادن صندلی در مترو به افراد سالمند، درست و به جا برخورد کردن با راننده هنجار شکن از رفتارهایی است که والدین با انجام دادن آنها تواضع و فروتنی را به کودک خود آموزش می دهند.

 

روش های آموزش فروتنی به کودکان, اهمیت آموزش فروتنی به کودکان, آموزش فروتن بودن به کودکان

روش های آموزش فروتنی به کودکان

 

تشویق کردن کودکان برای پذیرفتن اشتباهات شان

در این مورد والدین باید چنان با کودکان خود رابطه صمیمانه و دوستانه داشته باشند که کودک برای بیان کردن اشتباهاتش از والدین ترسی نداشته باشد و امید به بخشش  از طرف والدین را داشته باشد. با این کار والدین کودک را تشویق به بیان اشتباهات و عذرخواهی می‌کنند و اگر کودک یاد بگیرد اشتباهاتش را بپذیرد و عذرخواهی کند می‌تواند به نهایت فروتنی دست پیدا کند.

 

به کودکان آموزش دهید نظرات دیگران با هم متفاوت است و نظرات آنها را بپذیرند

کودکان باید بدانند که افرادی هستند که اطلاعاتشان از آنها بیشتر است، پس کودکان می توانند تجربه و اطلاعات زیادی از آنها یاد بگیرند. اگر کودک با کسی مشکلی دارد یا از چیزی ناراحت است با او صحبت کنید و دلیل این ناراحتی را جویا شوید تا کودک بهتر بتواند وضعیت موجود را درک کند. برای تقویت فروتنی کودک باید یاد بگیرد به احساسات و افکار دیگران توجه کند.

 

آموزش تواضع و فروتنی در کودکان, آموزش فروتنی به کودکان, فروتنی کودکان

آموزش فروتنی به کودک باعث حفظ شأن کودک و احترام گذاشتن به منزلت دیگران میشود

 

آموزش کنترل غرور

کودکی که فروتنی را آموزش دیده باشد نیاز به دیده شدن و شنیده شدن ندارد و می‌داند دیگران به او احترام می گذارند و دوستش دارند چرا که فرد با اهمیتی است. کنترل غرور در کودک باعث میشود او بتواند با دیگران همکاری کند و از میزان بحث و جدل کودک با دیگران تا حد زیادی جلوگیری  کند. فروتنی  هم باعث حفظ شأن کودک و هم احترام گذاشتن به منزلت دیگران میشود.

 

تعریف زندگی نامه شخصیت های بزرگ برای کودکان

والدین می توانند افراد و شخصیت‌های بزرگی که در طول تاریخ برای نجات بشریت کاری انجام داده اند را به کودکان معرفی کنند و زندگی آنها را برایشان تعریف کنند و خدماتی که برای انسان‌ها و بهبود زندگی آن‌ها انجام دادند آشنا کنند. همچنین استفاده از فیلم هایی که مربوط به زندگی این افراد باشد می تواند تأثیر بسزایی در این آموزش داشته باشد.

 

اعتماد به نفس کاذب به کودکان ندهید

والدین باید سعی کنند به جای اعتماد به نفس کاذب به کودک اعتماد به نفس طبیعی بدهند. افراد در تشویق کودک و استفاده بیش از اندازه از کلمه‌هایی چون :باهوش، زرنگ ، شگفت‌انگیزی ، زیباترین و… برای کودک اعتماد به نفس کاذب را به همراه دارد زیرا کودک دچار خودبینی می‌شود و ذهنیتی در او ایجاد می‌شود که از همه بهتر و باهوش تر است. نسبت به بقیه برتری خاص و حق ویژه‌ای دارد. یکی از قسمت‌های تربیت فرزند و فرزند پروری تشویق کردن است اما باید درست و به جا باشد افراط و تفریط نداشته باشد.

 

ارزش دادن به کودک

از کودکان بخواهید در انجام دادن کارهایی مانند تمیز کردن مکان های عمومی،جمع آوری زباله ها از مکان‌های عمومی و کارهای خیرخواهانه به افراد نیازمند ،بیمارستان‌ها، سیل زده ها ،زلزله زده ها و … شرکت کنند. این کار باعث می‌شود کودک یاد بگیرد به دیگران نیز فکر کند و فروتنی را یاد بگیرد. به کارهایی که انجام داده ارزش دهید و بگویید (بچه ها خیلی کمک کردن) به این صورت کودکان یاد می‌گیرند که به دیگران قبل از خودشان اهمیت دهند.

 

فروتنی کودکان, فروتن بودن کودکان, آموزش فروتنی و تواضع

کودکی که فروتنی را آموزش دیده باشد نیاز به دیده شدن و شنیده شدن ندارد

 

کودک را تحسین کنید اما سرزنش نکنید

همه والدین از نمره های خوبی که کودکان در درس هایشان به دست می‌آورند خوشحال می‌شوند و آنها را تشویق و تحسین می‌کنند. از طرفی بسیاری دیگر در برابر نمره‌های کم کودک، او را سرزنش می کنند. اما نباید به این صورت باشد. کودکان در قبال نمره‌های خوب و بالا باید تحسین شوند اما کودکانی که نمره های کمی از درس هایشان به دست آوردند نباید سرزنش شوند بلکه والدین باید به او کمک کنند که ضعف‌های کودک را بهبود ببخشند و اشتباهات کودک را اصلاح کنند در غیر این صورت  عزت نفس کودک خدشه‌دار می‌شود. 

  

آموزش فروتنی و تواضع, فواید آموزش فروتنی به کودک, نحوه آموزش فروتنی به کودک

فروتنی باعث می شود که کودکان همواره به دنبال یادگیری از دیگران باشند

 

خودشناسی را در کودکان تقویت کنید

والدین با تشویق‌های کودک به او این حس و باور را می دهند که بسیار ارزشمند هستند. برای آموزش خودشناسی به کودک، به او یاد بدهید گاهی به دیگران کادو یا هدیه بدهد زیرا باعث بهبود دیدگاه کودکان نسبت به جهان اطراف می‌شود. به عنوان مثال والدین می‌توانند از یک خانواده نیازمند حمایت کنند این کار باعث می‌شود کودک غیر از خود به فکر دیگران نیز باشد و دیدگاه خود را نسبت به جهان اطراف گسترش دهد.

 

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما بسیار مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

گردآوری:بخش کودکان بیتوته 

 

مطلب پیشنهادی

چگونه با بچه ها درباره پورنوگرافی صحبت کنیم؟

مجموعه: تعلیم و تربیت چگونه با بچه ها درباره پورنوگرافی صحبت کنیم    چگونه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *